gewenning - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu gewenning - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu

gewenning

Door: roycuppen

Blijf op de hoogte en volg Roy

28 Februari 2012 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Na dik anderhalve week in Puerto Cabezas kan ik toch zeggen dat ik redelijk geacclimatiseerd ben. In het begin ga je van alles vergelijken met Nederland, voorbeelden hiervan zijn de gebouwen, de wegen(of ja zandwegen voornamelijk) de mensen en dan vooral het tempo waarmee ze werken enzovoort. Ik had me voorgenomen om dit zo min mogelijk te doen maar je doet dit automatisch toch. Waar ik in het begin ook erg aan moest wennen was het feit dat er niet altijd stromend water is en de elektriciteit ieder moment kan uitvallen. Het eerste is erg fijn als je je 's ochtends wilt douchen haha, je moet dan met bakjes water jezelf wassen, erg fijn.
We hebben ons rooster gekregen, en dat ziet er erg fijn uit. Maandag t/m Woensdag moeten we werken voor de stichting en Donderdag en Vrijdag zijn voor ons eigen onderzoek. Voor de stichting moeten we verschillende dingen doen, o.a. meehelpen tijdens klassen, huiswerkbegeleiding, schoolbezoeken en huisbezoeken. Vorige week heb ik twee families bezocht samen met mijn begeleider en dan bekijken ze hoe het er thuis aan toe gaat, hygiene, samenstelling van de familie(ze kunnen er in no-time weer een kind uitfloepen) en nog veel meer zaken. Wel schokkend om te zien hoe ze leven en wat ze allemaal meemaken. Incest en sexueel misbruik komt hier vaker voor dan dat je jezelf 's ochtends kunt douchen. Schoolbezoeken zijn ook apart, de lokalen zijn vaak klein en donker, ik had het idee dat de docent waarmee ik sprak niet echt het benul had wat je moest doen als docent, ze zat namelijk popcorn te eten en erg ongeïnteresseerd te kijken. Kortom allemaal erg leuke dingen om mee te maken maar doordat je dit allemaal zo ziet ga je ook een beetje relativeren hoe het in Nederland is.
's Avonds is hier niet zoveel te doen, althans door de weeks. We benutten onze tijd dan ook door o.a. te kaarten. We zitten nu op 108 - 105 met pesten haha. In het weekend kun je uitgaan, er zijn hier een aantal disco's en ook een aantal kroegjes.
Naast al het werk voor de stichting en school hebben we ook wat klusjes moeten doen. Gister hebben we 88 planken met de hand gezaagd, wat een hels karwei was dat zeg! Op het moment wonen we nog bij Jet, de baas van de fundacion. Als het allemaal goed is (en de lokale bouwvakkers iets minder vaak een sigaretje opsteken en doorwerken) zitten we a.s. zaterdag in ons nieuwe optrekje, dit zijn kamers op de fundacion met een grote gezamenlijke keuken. Dit moeten we delen met nog 3 vrijwilligers uit Duitsland.
Ik vind het weer goed geweest, iedereen ongeschonden uit de carnavalsweek gekomen?

Hasta la proxima semana y adios!

  • 28 Februari 2012 - 06:30

    Elke:

    ziet er allemaal heerlijk uit, wat een vervelende minor heb je toch gekozen!
    Groetjes ELke

  • 28 Februari 2012 - 07:53

    Lisa:

    Hoe geweldig de carnaval ook was, als ik jou verhalen lees dan zou ik die carnavalsweek graag in willen ruilen voor jouw weken! haha
    Nog veel plezier en succes!!
    Liefs, Lisa

  • 28 Februari 2012 - 08:20

    Wilma:

    Hoi leuk weer te lezen wat je gedaan hebt, nu nog enkele foto's van jezelf waar je mee bezig bent en van de omgeving, Roy heb je mijn mail gelezen over het adres? groetjes en xxx mama.

  • 28 Februari 2012 - 10:08

    Kees-Jan:

    Jouw stukje is een prima reclame voor alle studenten die deze minor wil volgen. Vooral jouw zin over "ga je ook een beetje relativeren hoe het in Nederland is": precies hier gaat het om.
    Fijn dat jullie ook echt hulp kunnen bieden: het lijkt me, dat je er veel voldoening uit kunt halen.
    Groetjes,


  • 28 Februari 2012 - 10:24

    Marijke:

    Hee Roy!

    Zo te lezen komt het helemaal goed met jou ;), had ook niet anders verwacht!!

    Groetjes Marijke

  • 28 Februari 2012 - 12:44

    Ellen:

    Hallo roy
    Leuk om te lezen die reisverlagen , doe je de groeten aan ons Adoptie kindje Mira. en natuurlijk ook aan Jet en Milton. veel plezier daar nog ,en tot het volgende verslag .
    Groetjes uit een nat Volkel
    Piet en Ellen

  • 28 Februari 2012 - 13:49

    Roel:

    Hei Royboy,

    Leuk om weer wat te lezen over jou! Ik zie dat je erg veel mee maakt en dat je zowel leuke als schokerende/minder leuke momenten hebt. Het is natuurlijk ook heel anders dan ons eigen kikkerlandje;) iig nog veel succes!!!
    En carnaval ben ik weer ongeschonden uitgekomen:p
    tjo.

  • 28 Februari 2012 - 13:58

    Laura:

    Hoi Roy,
    Klinkt herkenbaar wat je schrijft :-)! En mooie foto's ook. Super leuk dat jullie de eerste vrijwilligers zijn die in het nieuwe gebouw gaan slapen :-) Groetjes!

  • 28 Februari 2012 - 14:52

    Ernstjan:

    Carnaval? Niet echt.. maar goed je verhaal te lezen, ben benieuwd naar de volgende!

  • 01 Maart 2012 - 09:20

    Yvonne:

    Hoi Roy

    Leuk reisverslag wat een indrukken die je nooit meer zult vergeten. Dan besef je maar weer hoe goed wij het hier hebben. En vooral mooie foto's. Geniet van het mooie weer hier is het bagger.En een pootje van Tum.
    Groetjes je schone moeder

  • 01 Maart 2012 - 14:54

    Berry:

    Goed dat je hebt kunnen ervaren dat de mens daar zijn leven vooral focust op primaire levensbehoefte en veiligheid, terwijl wij westerlingen met hele andere dingen bezig zijn. Je ervaart ook een leuke afwisseling tussen fysieke arbeid en het uitvoeren van je minor-project. Dat maakt je sterk en houd je als mens op de been. Ik hoop dat je dat vol kunt houden. Roy, geniet en ik zie uit naar je volgende ‘levenservaring’.

  • 02 Maart 2012 - 10:24

    Pim:

    Hej Roy en Tim,

    Leuk om jullie ervaringen te kunnen volgen joh. Maar goed dat je zo primitief ingesteld bent Roy haha. Mooie foto's ook erbij. Succes nog daar en geniet ervan.

    Groeten pim

  • 04 Maart 2012 - 13:43

    Thea Jansen:

    Hoi Roy, nu nog ruim 2 maanden en dan zit jij ook alweer in het vliegtuig naar huis. We genieten van je verhalen en foto's en je zult een rugzak bagage mee naar huis nemen als levenservaring. Geniet ; ook al moet je jezelf met een teiltje water en een bakje wassen. Anne komt morgen weer thuis en zit nu te wachten in Houston om naar Holland te vliegen. Nou vele groetjes van uit Wanroij; Jan, Bart en Thea.

  • 06 Maart 2012 - 12:21

    Jasper V.d. Bogaard:

    Hoi Roy

    Leuk om je reisverhalen te lezen. Ik hebt alleen nog wel een vraag! Kennen ze daar ook Topax 37? haha. Nou heel veel plezier nog en ik blijf je volgen.

    Groet, Jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Welkom op mijn webblog! Hier kun je alles lezen over wat ik allemaal beleef in Nicaragua. Het kan zijn dat het een lap tekst is, maar neem gerust de tijd en ik zou het leuk vinden wanneer je iets achter laat!

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 26352

Voorgaande reizen:

06 Februari 2012 - 13 Mei 2012

Ontwikkelingswerk Puerto Cabezas

Landen bezocht: