Genieten! - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu

Genieten!

Door: roycuppen

Blijf op de hoogte en volg Roy

26 April 2012 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Time Flies is een uitdrukking welke vaak wordt gebruikt wanneer je het naar je zin hebt. Dit is hier ook het geval. De tijd vliegt voorbij wat betekend dat het ook erg bevalt. Dat is ook zo, ons onderzoek is in de afrondende fase, alleen nog maar de puntjes op de i zetten en dan is het finito. Ook het werken op de fundación is leuk. Een paar keer samen met Tim les gegeven, natuurlijk over Aardrijkskunde wat erg goed beviel. Het Spaans blijft natuurlijk een struikelblok maar ik had het gevoel dat de kinderen het goed begrepen. De eerste lessen hebben we de topografie van de wereld behandeld. Nu beginnen de wenkbrauwen van menig ak-docent te fronsen aangezien topo juist het minst leuke is van heel aardrijkskunde maar als de kinderen zelfs niet weten waar in Nicaragua ze wonen of wat het plaatsje 10 km van hen vandaan is, leek het ons slim om daar mee te beginnen. De educadores vonden het erg goed gaan. De volgende lessenreeks, inmiddels een week geleden, waren we begonnen met een terugkoppeling van topografie. Verbazingwekkend genoeg wisten de kinderen nog vrij veel, dit gaf ons natuurlijk een fijn gevoel, want daar doe je het allemaal voor!! Daarna hebben we de klimaatzones behandeld met de eigen gemaakte kaart(zie foto vorige verslag). Het was een moeilijk onderwerp maar wederom snapte de kinderen het aardig. Zelfs de educadores vonden het een moeilijk onderwerp waardoor wij hen ook het een en ander moesten uitleggen, wel lache dat haha!
Ondanks dit begon het ook wel een beetje een sleur te worden, mede door de constante armoede, vervuiling en (soms) primitieve omstandigheden (geen stromend water en geen elektriciteit). Om deze sleur te doorbreken zijn we afgelopen woensdag voor 5 dagen naar Corn Islands vertrokken, 2 eilanden, Big Corn en Little Corn (mag jij raden welke van de 2 de grootste is), in de Caribische zee op ongeveer 100 km afstand van het vasteland. Op foto's en vanuit verhalen hadden we al vernomen dat het ging om een 'bountyeiland' waar er niet veel meer van over zijn in de wereld. Een betere plek is er niet om even de batterij op te laden dachten we dus vorige week woensdag zijn we het vliegtuigJE ingestapt en naar Corn Islands gevlogen. Je leest het goed, vliegtuigJE, want het was echt een mini ding waar ongeveer 15 man in kan ofzo. Wij zaten recht achter de piloot waardoor je alle metertjes in de cockpit kunt zien. Wel lache om te zien wat er in zo'n cockpit dus allemaal afspeelt. Het lijkt meer op een theekransje dan op werken want ze waren meer met elkaar aan het buurten dan aan het opletten.
Eenmaal aangekomen, na erg lang wachten, leek het niet echt op een bountyeiland. Dit kwam door het weer want net wanneer wij aankwamen begon het te regenen, zul je altijd zien! Maar we mogen niet zeiken want we zijn niet voor niets op een eiland in de Caribische zee. Dus wij de hort op, rugzakje mee en het eiland verkennen. Enkele mooie foto's gemaakt en een restaurantje opgezocht. Dag twee was weer regenachtig maar ook toen lekker gewandeld en de eerste duik gemaakt in de zee. Op vrijdag zijn we naar Little Corn Island gegaan waar we hebben gesnorkeld. Erg gaaf/kicken en weet ik veel met hoeveel woorden ik dit moet beschrijven!! Het bootje van de organisatie waar we mee gingen snorkelen bracht ons 5 á 600 meter uit de kustlijn en gooide daar zijn anker uit. Duikflippers aan, bril op, snorkel in de mond en springen maar! Wat we toen zagen was een avontuur die ik nooit meer zal vergeten. Koraal, haaien, pijlstaartroggen en allemaal kleurrijke tropische vissen waren soms op nog geen 2 meter afstand van me. Jammergenoeg geen foto's gemaakt want water en camera's gaat niet goed samen. Ik zou iedereen aanbevelen om een keer te snorkelen want je ziet zoveel mooie koraalriffen en vissen. Jammergenoeg verdwijnt dit alles in sneltreinvaart wat ik totaal niet snap!! De dagen erna was het superweer, eindelijk! Deze dagen hebben we vooral besteed in zee, aan het strand en in een strandtent met een, dampend van de kou, biertje. Kortom genieten dus!!(maak ik al mensen jaloers? want ik kan nog wel even doorgaan;)).
Afgelopen maandag zijn we weer aangekomen in Puerto en is het 'normale' leven weer begonnen. Het is nog maar 2,5 week voordat ik de grote plas weer mag oversteken maar dat zal ik doen met vele ervaringen in mijn achterhoofd!!

Hasta la proxima vezzzzzz!

  • 26 April 2012 - 07:04

    Wilma:

    JALOERS!!!!!!!!!! Wat zullen jullie genoten hebben en flink uitgerust zijn op je rechterarm na dan!!! De laatste loodjes het is zo 15 mei, geniet er nog van. Grtz xxx mama.

  • 26 April 2012 - 08:19

    Pauluschhh:

    Klinkt goed Roy. Haha nu heet je echt "Rooi Kupke", zo aan de foto te zien ;). Have fun nog 2,5 weken!

  • 26 April 2012 - 09:32

    Roel:

    Leuk verhaal Roy en mooie foto's:P Wat op de foto te zien is, is toch geomorfologische steen? Ik dacht zelf aan gneiss:P
    Veel plezier nog!!!

  • 26 April 2012 - 10:59

    Roel:

    Ik bedoel metamorf gesteente:P

  • 26 April 2012 - 11:07

    Anton:

    #$% mijn tekst is verdwenen, kom je goed weg roel!

    Anyways Roy, als je met een hengel in de hand op dat strand had gestaan had je me wellicht jalours gekregen...

    Antwoord op de vraag is denk ik uhmm lastig. Twijfel tussen sediment en metamorf. Op een afstand van ongeveer 9000 km toch lastig in te schatten. Ik denk dat ik mijn geld ook op een metamorf gesteente zet.

  • 26 April 2012 - 13:30

    Yvonne:

    Hoi Roy

    Wouw wat een bounty eiland daar kan ik alleen maar van dromen!!Wat rustig daar zeg. Ik zie op die foto gewoon een slipper en een stuk rots ofzo ik weet daar geen moeilijk woord voor, de logica van je schone moeder. Roy geniet er nog van het is zo 15 mei!!Tot dan.

  • 26 April 2012 - 14:50

    Tim:

    Dat kun jij nu zo wel allemaal verkondigen. Maar wie zegt dat dat allemaal waar is?

  • 27 April 2012 - 08:44

    Laura:

    Geniet er nog van de laatste 2,5 week! Groetjes!

  • 27 April 2012 - 17:42

    Roberto Alvarez:

    Hola amigos!

    Roy en Tim, jullie zijn geluksvogels :D

    Wat een mooie verhalen en foto's zeg, ik denk meteen weer terug aan mijn tijd in Nicaragua.

    Ik hoop dat jullie de laatste twee weken even hard blijven genieten, het is een te gekke ervaring jongens!

    Hasta luego,

    Roberto

  • 06 Mei 2012 - 19:55

    Jan En Marina:

    Jeetje, had je verslag al even niet meer gelezen en dan ben je even bezig om het allemaal gelezen te krijgen maar je verslagen zijn kei mooi en de foto`s zijn prachtig ! Geniet er nog van het is nog maar kort dus .....
    Groetjes .........

  • 07 Mei 2012 - 20:05

    Jo Cuppen:

    Hallo Roy,

    Ik heb je reisverslagen met veel interesse gevolgd. Kei leuk.
    Bijna al naar huis; Leuk, of toch nog niet ??
    Je hebt in ieder geval een koffer vol ervaringen, die neemt niemand je af.
    Tegen de tijd dat je in Nerderland bent zal het weer hier ook wel warm zijn.
    Zie je wel weer als je in Erp bent.
    Nog veel plezier, de laatste dagen, en een hele goede vliegreis.

    Groetjes, Oom Jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Welkom op mijn webblog! Hier kun je alles lezen over wat ik allemaal beleef in Nicaragua. Het kan zijn dat het een lap tekst is, maar neem gerust de tijd en ik zou het leuk vinden wanneer je iets achter laat!

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1474
Totaal aantal bezoekers 26342

Voorgaande reizen:

06 Februari 2012 - 13 Mei 2012

Ontwikkelingswerk Puerto Cabezas

Landen bezocht: