Electriciteit?! - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu Electriciteit?! - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu

Electriciteit?!

Door: roycuppen

Blijf op de hoogte en volg Roy

14 Maart 2012 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Tussen al het stroomuitval door heb ik een gaatje weten te vinden voor een volgend verhaal. Je leest het goed, stroomuitval! We hebben de laatste tijd meer in het donker gekookt dan met de lamp aan. Als noodoplossing hebben we maar kaarsen gekocht alleen we kwamen er achter dat we geen kandelaar of houder hebben. En aangezien het een splinternieuwe keuken is zal la jefe niet blij zijn als we die verkloten met kaarsvet. Dus wij op zoek naar een houder. Eenmaal bij de koelkast aangekomen(wie zoekt er nou een kandelaar in de koelkast?) zagen we een blikje Toña(erg lekker bier!!). Ineens ging het figuurlijk lichtje branden en dachten we, als we die nu burgemeester maken hebben we een nieuwe kandelaar, en zo geschiede. Maar nu even serieus, door het stroomuitval hebben we wat moeten veranderen in ons ambitieus minorplan. We hebben de opzet veranderd en gaan nu een documentaire maken mbt de leefbaarheid in Puerto. Ook is ons doel van het onderzoek iets veranderd waardoor het eindresultaat anders wordt dan we voorheen in de planning hadden.
Één belangrijk ding is gelukt! Eindelijk hebben we een kaart van Puerto Cabezas. We hebben wel 1 uur rond moeten zwerven in de govierno, dat is het overheidsgebouw van de autonome regio RAAN. Zelfs die gasten weten niet eens wat ze allemaal hebben. We dachten, laten we bij de afdeling planologie binnenlopen, die zullen vast wel een kaart hebben. Maaaaaarrrrrrrr nee! Vandaaruit zijn we naar zeker nog 5 andere afdelingen gestuurd en uiteindelijk kwamen we bij een administratiekantoor uit van de govierno. Eenmaal aangekomen moest ik allerlei formulieren met mijn paspoortgegevens invullen om EEN simpele kaart te krijgen(het is en blijft een corrupt land die bang is dat mensen gegevens doorsluisen naar andere mensen of landen). Maar na een keer lief te glimlachen naar de dame van de administratie hebben we de kaart digitaal en kunnen we verder gaan met ons onderzoek.
Naast het onderzoek zijn we natuurlijk ook flink bezig met het werken op de fundación. Erg leuk werk en je ziet dat de kinderen vaak erg blij zijn wanneer ze op de fundación zijn. Vandaag moesten de kinderen mensen in de buurt interviewen over rechten en plichten. Wij moesten meelopen om de groepen te begeleiden.
Het wonen op dezelfde plek waar je werkt bevalt goed! Op het moment zijn we maar met 3 man(2 van de 3 duitse vrijwilligers zijn op vakantie in Nicaragua zelf). Het is wel lache met de 3e duitser, beetje sarcastisch zijn enz. Gelukkig kan ze dat wel een beetje hebben maar ik denk dat ze nog een zware tijd krijgt met ons:D!
Het wordt weer tijd dat ik ga stoppen met typen want we moeten gaan afwassen, ja dat moet ook gebeuren hier!

Tot de volgende keer!

• 14 Maart 2012 - 04:16

Tim:

Dat kun jij nu zo wel allemaal verkondigen maar wie zegt dat dat waar is

• 14 Maart 2012 - 07:46

Kees-Jan:

Ik neem aan dat jullie nu ook goed Duits leren! Prima: altijd makkelijk...

Grappig verhaal over die kaart! Weet je wel zeker, dat het een kaart van jullie gebied is? Of is hij nog door Columbus zelf getekend?
    Groetjes!

• 14 Maart 2012 - 14:37

Wilma:

Leuk om te horen dat jouw charmante glimlach daar ook werkt, zullen we skypen zondagavond als er stroom is, zeg jij maar hoelaat? Groetjes xxx

• 14 Maart 2012 - 21:56

Pauluschhh:

Ha Royco,

Zojuist een gaatje gevonden om je avonturen te lezen en je foto's te checken. Vet man! Vooral dat schildpadschild. Onvoorstelbaar vanuit het 'saaie' Nederland. Have fun, we volgen je!

• 15 Maart 2012 - 11:21

Ellen:

Het ziet er wel gezond uit al die dingen in jullie koelkast
    ik heb je reis verslagen goed gelezen
    morgen gaan Piet en ik op de lagere school hier in Volkel bij de leerlingen die de eerste H communie doen wat vertellen over de stichting Marijn en dan is het de bedoeling dat die kinderen van het geld dat ze kadoo krijgen voor hun feestje wat afstaan voor de kinderen in Nicaraqua
    je hoort wel hoe het gegaan is
    groetjes uit Volkel Ellen en Piet

• 16 Maart 2012 - 02:45

Yvonne:

Wat een gezonde groentela en wat een leuk verhaal. Mag jij ook in die auto rond crossen? Waar een bierblikje al niet voor kan dienen,je wordt nog creatief ook! Geniet er nog van je bent al bijna op de helft!!! groetjes je schone moeder

• 19 Maart 2012 - 08:10

Berry:

Leuk verhaal. Goed dat je ervaart dat juist de kleinste dingen je helpen om je doel te bereiken. Creativiteit viert nu hoogtij, zowel wat betreft je project als je levenswijze. Dat siert je als mens!