Koude voeten - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu Koude voeten - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu

Koude voeten

Door: roycuppen

Blijf op de hoogte en volg Roy

22 Maart 2012 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Tja, dan denken jullie natuurlijk allemaal waar heeft die gast het over?! Koude voeten?! Jawel hoor, normaal heb ik nooit koude voeten als ik slaap en deze week ben ik gewoon een paar keer wakker geworden met koude voeten. De laatste paar nachten koelde het best flink af en doordat je gewent bent aan de hoge temperaturen kan het best fris aanvoelen aan je voetjes:P. (even een tussenstand: de frijoles - wij: 1 - 0) oftewel, we hebben net de frijoles laten aanfikken waardoor we overgaan op spaghetti, ook lekker:D! Nu even serieus! De weken lijken steeds sneller te gaan, ik denk dat wanneer ik weer in Nederland ben niet eens het gevoel heb gehad dat ik meer dan 3 maanden weg ben geweest. Alles lijkt wel een gewenning te worden, zelfs de gallo pinto smaakt goed, mits het niet is aangebrand. Het enige wat niet went is het feit dat de stroom nog geregeld uitvalt. Dit zorgt voor vertraging in ons onderzoek en we moeten de planning geregeld omgooien om het product toch af te krijgen. Een voordeel hiervan is wel dat de competentie organisatie wel in de pocket zit zo! Afgelopen week hebben we de moeder van Milton(de man van Jet) geïnterviewd. Zij is wijkverpleegkundige in Puerto wat een belangrijke positie is in de samenleving hier. Het interviewen in het Spaans ging goed! We konden haar verstaan en zij begreep onze vragen ook. Een beetje van onszelf en een beetje van Googletranslate:D! Deze week gaan we beginnen met het afnemen van de enquetes in 3 verschillende wijken. Wanneer we die resultaten hebben, krijgen we een nog beter beeld van de situatie in Puerto. Ook proberen we PMA te interviewen, dat is ongeveer hetzelfde als WFP.
Afgelopen zondag waren we naar Krukira gegaan. Een klein dorpje meer landinwaarts waar de traditionele Miskítu wonen. Het is maar een klein dorpje en het straalt erg veel rust uit. Er zijn een aantal voorzieningen daar zoals een school, een kerk en een aantal pulperia's, dat zijn kleine kioskjes waar je eten ed. kunt halen. Ook is er een haven die gebruikt wordt voor de plaatselijke vissers en voor het aanvoeren van o.a. hout. Dit was eerst niet nodig omdat in de regio erg veel hout aanwezig was. Ook leefde men eerst van de export van mango's en kokosnoten. Dit is allemaal abrupt geëindigd tot orkaan Felix in 2007 over dit gebied raasde. Wanneer je naar het gebied rijdt zie je de schade die de orkaan heeft aangericht nog steeds. Hele grote stukken bos zijn verwoest, heel veel dode bomen en ik Krukira zelf zie je heel veel gebouwen met scheuren en zelfs het parque central is verwoest. Voorheen zat hier een grote houtzagerij maar deze is noodgedwongen ergens anders naar toe gegaan vanwege het tekort aan hout door de orkaan. Wanneer je het dorp inrijdt zie je een bord waarop staat hoeveel geld de verschillende instanties hebben gedoneerd voor de wederopbouw van het dorp. Het is een groot bedrag maar ik ben benieuwd of dat allemaal wel op de goede plek terecht komt. We hadden ook gepraat met de lokale bevolking aldaar. De familie van onze nachtbewaker woont in Krukira en we hadden vooraf wat ballonnen gekocht om daar uit te delen. De kinderen daar kun je al blij maken met een kapot gezaagd stuk plastic dus we dachten ballonnen zullen het vast goed doen. Iedereen wilde er een en binnen de kortste keren hadden we een flinke meute kleine kinderen om ons heen hangen. Daarna zijn we nog naar Tua Pii gegaan, dat is een klein plaatsje waar je in de rivier kunt zwemmen en waar veel mensen in het weekend komen om te relaxen. Toen ik aan het zwemmen was raakte ik aan de praat met een 'Flinke' Nicaraguaan. Die gast paste net in zijn auto, wat zelfs nog een stationwagon was, al zag je wel dat al het gewicht naar linksvoren helde wanneer hij instapte:P. Hij begon te praten over Hitler en dat dat maar een flapdrol was, ik beamen, en of ik ook een duitser was, dat dan weer net niet, want anders zou die mij wel even de les leren. Na uitgelegd te hebben dat ik toch echt geen Duitser ben begon hij weer normaal te praten. Na een kwartier met hem praten hield ik het voor gezien en zijn we daarna niet veel later gegaan want de dag erna moesten we weer aan de bak. Op de fundación gaat alles zijn gangetje en er is niets nieuws te vertellen. Dit weekend staat ook niets speciaals op het programma, alhoewel, de topper Ajax-PSV. Mits er stroom is zal ik genieten van deze wedstrijd om 9:30 's ochtends!
Ik houd het weer voor gezien! Groeten daar en tot de volgende keer!

Hasta la proxima vez!

• 22 Maart 2012 - 07:36

Mieke:

Zo te zien vermaak je je prima :). Succes met wennen aan stroomuitval en met je project.

• 22 Maart 2012 - 08:19

Roel:

Mooi verhaal Roy!
    Wel erg indrukwekkend wat een orkaan aan zo'n klein dorpje kan aanrichten! En wat een rare man als hij opeens over Hitler tegen jou begint te praten:P Heel veel succes nog!

• 23 Maart 2012 - 09:19

Fam. Uit Wanroij:

Hoi Roy, je verhalen blijven prachtig. Dat is een teken dat je geniet. Er zijn ook vele mooie plekjes in Nigaraqua; dus dat kan dan ook niet anders. Succes met je opdracht met of zonder stroom. Voor je het weet zit je weer thuis bij Anouk en familie. Geniet er nog van en tot schrijfs.Groetjes Thea.

• 23 Maart 2012 - 14:18

Tim:

Dat kun jij allemaal wel zo verkondigen. Maar wie zegt dat dat allemaal is gebeurd.

• 24 Maart 2012 - 13:03

Wilma:

Hoi Roy, laat Tim maar kletsen, als hij schrijft of je het allemaal beleeft, op zijn eigen blog staat ongeveer het zelfde, of jullie hebben de zelfde fantasieen, ha ha, of het is waarheid. Je hebt in ieder plezier erin, en je verhalen zijn leuk om te lezen, Anouk komt maandagmiddag op de koffie samen met Yvonne. De verbouwing loopt gestaag, alleen zit er veel steenpuin in de grond.Ze zijn nu met de afvoer en waterleiding bezig en dinsdagavond beginnen ze met metselen. grtz mama xx

• 30 Maart 2012 - 08:45

Wilma:

Roy je krijgt de groeten van de collegas van de slagerij.

• 02 April 2012 - 03:44

Yvonne:

Hoi Roy
    Inderdaad wij zijn in Erp op de koffie geweest,de koffie smaakte goed en hebben gezellig gekletst, ondanks de lekkere puinhoop wat een tegenvallers zeg! Goed dat je daar weinig last van hebt. Een leuk verhaal,pas maar op voor die rare man (hitler) een beetje vreemd hoor!
    groetjes je schone moeder

• 02 April 2012 - 10:40

Kelly Vervoort:

Ha Roy! Je hoeft je zeker niet te vervelen daar als ik zo lees wat je allemaal te doen hebt! Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt ;)

We hebben dit weekend alvast besproken wanneer we nu eindelijk ons bbq feestje gaan houden want dat was er vorig jaar ook al niet van gekomen! Maar we wachten natuurlijk wel tot dat jij weer terug bent en ons meteen al je verhalen kunt vertellen over wat je daar allemaal mee hebt gemaakt!

Heel veel succes en plezier nog!

Groetjes Kelly

• 02 April 2012 - 12:45

Paulusch:

Hej broedertje,
    Is dat die "flinke man" op foto 5? ;)

Spatersch
    Paulusch