Wat een verschil - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu Wat een verschil - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Roy Cuppen - WaarBenJij.nu

Wat een verschil

Door: roycuppen

Blijf op de hoogte en volg Roy

18 Februari 2012 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Sooww, tijd voor een nieuw verslagje op mijn blog! De tijd van enigszins vakantie houden zit er alweer een paar dagen op. Maar even resumé van de laatste dagen in Granada.
De laatste dagen stonden in het teken van nog een paar keer lessen volgen en bezichtigen van vulkanen, regenwouden en eilanden. Ook stond het in het teken van het zoeken naar de haan welke nog steeds aan het kraaien was om 5 uur 's ochtends, helaas konden we deze niet vinden.
Vorige week zaterdag was ik naar de isletas gegaan, dit is een eilandengroep in lago de Nicaragua, het grootste binnenmeer van Centraal Amerika. Lekker op het bootje er naar toe en dan zie je op de eilanden de mooiste huizen staan. O.a. de belangrijkste Koffieplantage eigenaar heeft daar zijn privé stekkie! eenmaal aangekomen op 'ons' eilandje hadden we daar eerst nog 4 uur Spaanse les. Daarna konden we relaxen in het zwembad welke aan het meer grenst, zag er erg mooi uit!
Zondag hebben we niet erg veel gedaan, vooral wat gerelaxt in
granada zelf.
Maandag hadden we onze laatste les Spaans en zijn we om 4 uur naar de vulkanen van Masaya gegaan. Hier hebben we o.a. door oude lavagangen gelopen waar nu vleermuizen in wonen, deze staan ook op de foto! Erg gaaf! De kraters waren ook erg gaaf alleen het hoogtepunt viel een beetje tegen. Op het plaatje, wat ze natuurlijk mooi kunnen fotoshoppen' stond namelijk dat we van redelijk dichtbij wat lava konden zien. Uiteindelijk zagen we wel wat gloeien maar het konden wat mij betreft ook wat mensen zijn met een rode zaklamp;). Al met al wel erg geslaagd alleen het hoogtepunt viel een beetje tegen.
Dinsdag hadden we een hike gemaakt op de Mumbacho vulkaan. Een vulkaan met 5 kraters waar 1 krater nog actief van is. Tijdens de hike loop je langs de kraters, maar het unieke hieraan is dat tegen de helling van de vulkaan een nevelwoud is. In Nicaragua vind je maar 2 van die nevelwouden tegen een vulkaan terwijl er 46 vulkanen in Nicaragua zijn. Erg gaaf om er door heen te lopen!
Woensdag stond in het teken van deel 2 van ons avontuur. We vertrokken om half 11 vanaf Managua naar Puerto en landden om 12 uur op het vliegveld. Heel apart vliegveldje daar zeg! Je bent gewend dat je een paar ontvangst/vertrek hallen hebt, met een lopende band waar je koffers enal op komen maar hier hebben ze maar 1 gebouw. De bagage wordt op een karretje gegooid waar een gastje zich de pleuris werkt in de zon om al die koffers naar het gebouwtje te brengen, Respect! We werden opgevangen door Jet en die had ons naar haar huis gebracht. De eerst komende 2 weken slapen we daar aangezien het gebouw van de Fundación nog niet helemaal af is.
Het is hier wel even helemaal anders zeg, de 'luxe' die je in Granada had is hier helemaal weg. Stroom kan iedere dag voor even uitvallen, water wordt 's avonds afgesloten en het straatbeeld is toch een heel stuk anders dan in Granada. Verder hebben we die dag een beetje door Puerto gelopen om te kijken wat er te beleven valt.
Donderdag was onze eerste werkdag. We hebben wat meegelopen met een klas en wat meegedaan met huiswerkbegeleiding. Ik schrok wel van het niveau Spaans zeg! Ook gezien het feit dat ze hier anders Spaans praten dan in Spanje, beetje vergelijking Limburg en normaal Nederland;). Maar door te studeren en door te praten met de mensen moet het lukken! Vrijdag weer meegelopen met een klas, dit keer wat jongere mensen. Je merkt wel dat je hier te maken hebt met kinderen die veel hebben meegemaakt, van huiselijk geweld, tot seksueel misbruik en toch hebben al de leerlingen een lach op hun gezicht!
Vandaag gaan we beginnen met ons schoolproject.
Feestze thuis tijdens carnaval en voor de rest die geen carnaval viert groeten en tot mijn volgende reisverslag!

• 18 Februari 2012 - 16:06

Wilma:

Klinkt goed met wat je gezien en meegemaakt hebt. De vlucht zonder problemen verlopen? Ja en dan nu het grote contrast inderdaad dat zal wel wennen zijn. Wat vonden ze van het alfabet en de handpoppen, hebben ze er iets aan? Heb je de kinderen van Jet al gezien? Wel veel foto's maken aub. Wanneer komt skypen uit?(als er stroom is) Hiervoor had ik je wel gewaarschuwd dat vaak uit zou vallen.De rest is carnavallen, ik heb gewerkt, andere jaren kan ik altijd Keldonk optocht zien maar nu wil je niet weten hoe druk het is, veel zwaar zieken en in slechte toestand.Druk maar de tijd vliegt.
    Heel veel fun daar groetjes mama xxx.

• 20 Februari 2012 - 08:56

Kees-Jan:

Wat een avontuur al meteen in het begin! Volgens mij heb je nu al heel veel indrukken opgedaan: ben nu al benieuwd naar het volgende blog over school.
    Veel plezier!

• 21 Februari 2012 - 21:38

Rianne:

mooie foto's, Roy. Wat een indrukken en ervaringen doe jij op, geweldig!

• 22 Februari 2012 - 13:33

Thea Jansen:

Hoi Roy; uit je verhaal maak ik op dat je de zelfde dingen al hebt gezien die Anne ook gaat zien in Masaya en Manaqua en omgeving. Je hebt het samen met Tim goed naar je zin. Fijn om te horen en geniet ervan. Anne heeft al in het ziekenhuis gelegen met 3 personen van de groep met voedselvergiftiging en daardoor ook uitdroging. Ze heeft veel moeten braken en diaree gehad en heeft 2 infusen gekregen met een antibioticakuur. Hopelijk hoef je dit niet mee te maken. Ze zegt dat alles nu weer goed gaat. Roy veel plezier tijdens je stage en ik volg je graag en kijk graag naar je fotoos. Groetjes vanuit Wanroij, Thea en Jan.

• 26 Februari 2012 - 17:08

Janneke:

Wat een leuke verhalen Roy!
    Je hebt het eerste onderdeel van het schilderij inmiddels gemist, haha het was een leuk feestje! Helaas zonder Anoukje! Geniet er nog van, x Janneke

• 27 Februari 2012 - 16:25

Suus:

Heey Roytje,

Ziet er super mooi uit en als ik naar t weerbericht kijken ook heerlijke temperaturen. Word je er niet kei sloom van??
    Heel gaaf de vulkanen die je daar kunt zien en haha de vleermuizen maken het plaatje helemaal compleet. Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar alle nieuwe verhalen!!

Dikke kus uit Oslo